
VLADIMIR Putin 
set out to establish 
the state’s formative 
influence over the 

media from the earliest days 
of his first presidential term 
in 2000,1 assuring that most 
major television stations and 
newspapers were owned by the 
state or government-friendly 
businessmen. Although the 
presidential administration did 
not change the market basis in 

which the outlets functioned, 
and which had made mass media 
highly dependent on advertising 
revenue, Putin and his successive 
governments did curtail media 
freedoms drastically compared 
with the relative (if oligarch-
controlled) liberties of the 1990s.

Traditionally, Putin’s governments 
have used a wide array of methods 
to control the media and direct 
its coverage, including bribes, 
preferential treatment, indirect 
control through ownership, 
control over advertising and 
refusal to provide access to 
information.2 This political 
control has in turn been 
reinforced by self-censorship. 
The Ministry of Justice has also 

played a central role, namely 
by designating critics of the 
government as ‘foreign agents’. 
Consequently, while the term 
‘informational autocracy’3 
– denoting a country where 
manipulation as much as fear 
is deployed to maintain public 
support – has been a useful 
term to apply to the Russian 
information space over the 
last two decades, over time the 
autocratic part has been edging 
out the informational element, 
spurred by, or blamed on, internal 
and external events.

Russia’s full-scale invasion of 
Ukraine on 24th February 2022 
signalled a stark degradation 
towards media authoritarianism 

IN-DEPTH BRIEFING // #57 // JULY 23

1 // IN-DEPTH BRIEFING // CHACR

1ridl.io/from-professional-to-reliable-
journalists-the-revolution-of-russian-media
  
2doi.org/10.1177/1077695817719137
  
3Spin Dictators: The Changing Face of  
Tyranny in the 21st Century. Daniel Treisman 
and Sergei Guriev. Princeton University Press, 
2023. 

WEAPONS OF

AN ANALYSIS OF RUSSIA’S 
POST-INVASION MEDIA

MASS DISTRACTION

The Centre for Historical 
Analysis and Conflict 
Research is the British Army’s 
think tank and tasked with 
enhancing the conceptual 
component of its fighting 
power. The views expressed 
in this In Depth Briefing are 
those of the author, and 
not of the CHACR, Royal 
Military Academy Sandhurst, 
Ministry of Defence or the 
British Army. The aim of 
the briefing is to provide a 
neutral platform for external 
researchers and experts to 
offer their views on critical 
issues. This document cannot 
be reproduced or used in 
part or whole without the 
permission of the CHACR.
www.chacr.org.uk

AUTHOR
Dr Jade McGlynn is a 
Leverhulme EC Researcher 
in the War Studies 
department at King’s 
College London. Her 
book Russia’s War was 
published in March 2023.



IN-DEPTH BRIEFING // RUSSIAN MEDIA SPACE 

in an already less than 
promising environment. Almost 
immediately following the 
invasion, Roskomnadzor, the state 
censorship agency, blocked 3,000 
sites including Twitter, Facebook 
and Instagram. A law penalising 
the spread of intentionally ‘fake’ 
news about the military (No. 
32 - FZ) passed in early March. 
Leading media outlets that 
offered an alternative agenda, or 
shone a light on Russia’s crimes 
in Ukraine, were forced to close 
or leave the country. In June 
2022, Meta was recognised as an 
extremist organisation and its sites 
banned, although the messaging 
app WhatsApp was not impacted. 
Other popular sites, including 
YouTube, were also left untouched. 

This confusing picture reflects 
the Kremlin’s strategic approach 
to the information space in 
Russia: rather than a totalising 
approach that seeks to convert 
audiences into ‘true believers’, 
state-aligned propaganda attempts 
to nudge them along a spectrum 
of acceptable information 
outcomes for the authoritarian 
state. Consequently, the media 
environment in Russia is repressive 
but far from totalitarian and the 
modus operandi of the key media 
actors, including but not limited 
to the Kremlin, continues much 
as before, albeit adapted to the 
conditions of the so-called ‘special 
military operation’. 

MEDIA CONSUMPTION
Nevertheless, the increasing 
number of prohibitions on forms 
of media, combined with the 
dramatic nature of Russia’s full-
scale war against Ukraine, have led 
to several shifts in terms of media 
consumption since February 
2022. This report largely focuses 
on television and social media 
(specifically Telegram), as the two 
main news sources for Russians 
and the ones to which the Kremlin 
plays close attention.4 The main 
trends between February 2022-
May 2023 were as follows:5  

l Immediately following the 

invasion, Russians turned en 
masse towards the news and 
political shows, as in 2014. At 
their peak in 2022, news and 
socio-political shows made 
up around 30 per cent of TV 
viewing. The audience of news 
sites and apps grew whenever the 
war became more prominent (e.g. 
during the full-scale invasion, 
during the mobilisation call). 

l However, following the 
anxiety induced among many 
by the September 2022 call for 
mobilisation,6 audiences shifted 
away from the news, preferring 
escapism in the form of soaps and 
entertainment. 

l The audience of social 
networks and vlogging platforms 
changed shape in marked ways, 
with Facebook and Instagram 
dropping precipitously due 
to their pages being banned. 
YouTube remains a popular 
entertainment platform and has 
not been banned; however, it is 
used for video-hosting, games, etc 
rather than political shows. 

l By contrast, for political 
content, Russians have turned 
to the messaging and news app 
Telegram, which is actively 
growing among all age groups. 

SOCIAL MEDIA
In early 2023, there were 127.6 
million internet users in the 

Russian Federation, with internet 
penetration at 88.2 per cent.7  
Russia was home to 106 million 
social media users in January 
2023, equating to 73.3 per cent of 
the total population. 

Vkontakte (Вконтакте) remains 
the most popular social media 
network. It is similar to Facebook 
but is under state control 
and users are aware of this. 
Consequently, users are more 
guarded and use the network 
for entertainment consumption 
and socialising, rather than for 
expressing and reading political 
opinions. TikTok is also quite 
popular but primarily among 
younger audiences, under 25, 
who use it for entertainment. 
Moreover, Russian authorities 
have introduced considerable 
prohibitions on content from 
abroad to ensure TikTok can be 
carefully monitored.

YouTube remains popular, 
especially video bloggers. 
The two most popular video 
blogging channels, Wylsacom 
(Valentin Petukhov)8 and Yurii 
Dud, have 6.7 million and 4.5 
million subscribers respectively.9  
While the former focuses on 
video gaming, not politics, he 
condemned Russia’s invasion of 
Ukraine. He remains in Russia 
but does not focus on politics. 
By contrast, Dud has, over the 
years, become very political 

and made numerous criticisms 
of the war, meaning he had to 
leave Russia. Tragically, their 
focus and fates represent the two 
pathways currently available to 
opponents of the regime: largely 
avoid politics or take a more vocal 
stance, but from exile. Although 
the Kremlin has not blocked 
YouTube, there have been media 
campaigns against anti-war 
YouTubers, like Dud.10  

Twitter and Facebook were never 
widely used but following the 
prohibitions placed on their 
activity, their influence and use 
is negligible. Consequently, post-
2022, the most important social 
media site for news and politics 
is Telegram. Unlike on any 
other platform, the top channels 
across all age groups except 
for the under 25s, are political 
ones.11 Since the beginning of 
the war, Telegram’s audience has 
more than doubled and over 40 
million Russians use Telegram 
every single day.12 On Telegram, 
Russians can access almost any 
news they like, yet, of the 30 most 
popular Russian channels about 
politics, 24 are pro-war.13 The 
leader among them is the head 
of Chechnya, Ramzan Kadyrov. 
He has almost three million 
subscribers and since the invasion 
his audience has grown around 45 
times. His channel is the fourth 

“RUSSIA WAS HOME TO 106 MILLION SOCIAL 
MEDIA USERS IN JANUARY 2023. EQUATING TO 

73.3 PER CENT OF THE TOTAL POPULATION.”

2 // IN-DEPTH BRIEFING // CHACR

4themoscowtimes.com/2022/11/19/
how-not-to-interpret-russian-political-talk-
shows-a79399
  
5mediascope.net/news/1537495
 
6levada.ru/en/2022/12/12/conflict-with-
ukraine-november-2022

7datareportal.com/reports/digital-2023-
russian-federation

8youtube.com/user/wylsacom

9youtube.com/channel/
UCMCgOm8GZkHp8zJ6l7_hIuA 

105-kolonna.ru

11mediascope.net/news/1601603  

12mediascope.net/news/1601603 

13voboda.org/a/krupnyh-politicheskih-
telegram-kanalov-podderzhivayut-
voynu/31914606.html



3 // IN-DEPTH BRIEFING // CHACR

IN-DEPTH BRIEFING // RUSSIAN MEDIA SPACE 

most popular Russian Telegram 
channel overall, lagging behind 
the apolitical FUCK and Topor 
Live as well as the pro-war “SMI 
Rossiya-Ukraina”.

Disproving the myth that if only 
Russians were given access to 
the truth they would learn what 
was really happening in Ukraine 
and oppose it, there were only 
six anti-war Telegram channels 
in the top 30, the most popular 
of which is Stalingulag (with 
around one fifth of the followers 
of Kadyrov). Aleksei Navalny’s 
channel is also in the top 30 with 
241,000 followers, however, the 
Navalny channel is dwarfed by 
the followings among the Russian 
war correspondents, who publish 
photos and videos from the front 
as well as very Ukrainophobic 
and militaristic commentaries. 
Some but not all of the military 
correspondents are anonymous. 
Other popular figures include 
the prominent media presenter 
Vladimir Solovev, the chairman 
of the state parliament, 
Vyacheslav Volodin, and the MFA 
spokeswoman Mariya Zakharova.

Relating to online news sites, 
there has been little change in 
the most popular and most cited 
news sources. Media sites that 
are popular tend to also be on 
Telegram. Both state and state-
aligned news dominate the top 
ten channels on the federal, or all-
Russia, level. On a more regional 
level, the most-visited news sites 
tend to be non-federal, local 
news, or regionally-affiliated 
sites, such as Bloknot (focused 
on the Volga region). The same 

is true for television and, as 
Professor Paul Goode’s work at 
RUMOR has shown,14 local news 
channels mention Russia’s war on 
Ukraine much less frequently, and 
in more sober ways, than is the 
case for the federal channels. 
 
TELEVISION
The number of Russians who use 
television as the primary source 
of news has been decreasing 
steadily since June 2013,15 largely 
to the advantage of online sources 
of information. However, the 
television lines have a shaping 
effect on online news sources, 
especially since changes in 
Russia’s digital policies in 2017 
led to algorithmic boosting for 
state propaganda lines trialled 
on television.16 There are three 
main TV channels that have 
traditionally served as key sources 
of news: Channel One, Rossiya-1 
and NTV. They still account for 
approximately one third of the 
total volume of television time 
in Russia. During the invasion 

and shortly 

afterwards, the scale of people 
watching television rose sharply 
and the numbers watching news 
and political shows also grew 
dramatically, comparable only 
with 2014 and 2015, when the 
war in Donbas was raging.

According to calculations by 
journalist Arina Borodina,17  
the pro-Kremlin propagandist 
Vladimir Solovev appeared on air 
for nearly 218 hours in the three 
months following the invasion. 
On both 27th February and 13th 
March – respectively, the dates 
when Russia’s initial invasion 
and efforts to take Mariupol were 
clearly failing – Solovev was on 
screen for more than five hours. 
Russia’s main television channel 
gave prime-time slots to his 
shows, scrapping the soaps they 
normally showed on Mondays to 
Thursdays. The consistent flow 
of television propaganda ensured 
that audiences were kept in a state 
of high emotional engagement as 
opposed to intellectual or critical 
engagement. 

The situation, and TV schedule, 
changed after the call for 
mobilisation in September 
2022, as Russians increasingly 
sought to disengage from the war 
and to seek escapism through 
their television sets. When 
comparing the most popular 
television channels in April 2022 
and April 2023, it is notable 
that state controlled channel 
Rossiya-1 dropped several places, 
as opposed to channels more 
focused on entertainment (REN-
TV) and state-aligned channels 
(First Channel), used here to 
designate media that is supportive 
of and constrained by the Russian 
state apparatus but not directly 
state-owned and still dependent 
on advertising.

Cognisant of the need for 
advertising revenue, the state-
aligned stations responded to 
the growing number of Russians 
who were not following – or did 
not want to follow – the so-called 
‘special military operation’ by 
reducing the number of political 
discussion shows and increasing 
the number of soaps. From this 
point, the leading category on 
television became television 
series, taking up 29 per cent of all 
television viewing time. Together 
with entertainment shows and 
televised films, this ‘escapism’ 
genre made up 55 per cent of all 
television viewing. By contrast, 
political discussion shows 
dropped to 12 per cent.18   

HOW PROPAGANDA 
WORKS

From afar, the intensity and 
frequency of Russian state 
propaganda around the start 
of the full-scale invasion 
has encouraged observers to 
blame television for Russians’ 
detachment from, and derision 
of, the reality of the war. After 
all, whether or not someone 
takes their information from 
state media sources is one of the 
key determinants of support for 
the war.19 But the findings above 
combined with indicators of trust 
in television news complicate 

“THE PRO-KREMLIN PROPAGANDIST VLADIMIR 
SOLOVEV APPEARED ON AIR FOR NEARLY 

218 HOURS IN THE THREE MONTHS 
FOLLOWING THE INVASION.”

14twitter.com/RuMOR_CarletonU
  
15ridl.io/how-the-war-changed-russia-s-
media-consumption 

16tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0090
5992.2015.1013527

17t.me/arinab1973/2782 

18rbc.ru/technology_and_media/21/04/20
23/644241819a794720778290aa 

19opendemocracy.net/en/odr/rus-
sia-ukraine-war-support-interviews-opinion



IN-DEPTH BRIEFING // RUSSIAN MEDIA SPACE 

4 // IN-DEPTH BRIEFING // CHACR

this assessment.20 While 42 per 
cent trust the information given 
to them by television (three per 
cent – completely, 39 per cent – 
mostly), 44 per cent do not (31 
per cent largely do not trust, and 
13 per cent completely distrust). 
There are regional differences 
here, while the Southern Federal 
Region of Russia (which borders 
Ukraine and stretches down to 
the North Caucasus) has a 56 per 
cent trust rating, the Far East has 
a mere 31 per cent. 

These statistics warn against a) 
presuming all Russian audiences 
react similarly to television 
content; and b) presuming that 
the television content reflects, or 
creates, Russians’ views. Far from 
everyone in Russia perceives the 
war or the Russian government’s 
actions abroad in black-or-
white.21 State-aligned propaganda 
appears to be sensitive to this 
and as such the content created 
to promote pro-war messaging is 
better understood as a spectrum, 
with sources seeking resonance 
among different audience types.  

Any successful effort at persuasion 
requires both a platform, so 
audiences encounter your 
narrative, and resonance, so it 
appeals to and fits with viewers’ 
understandings and experiences of 
the world. The latter is especially 

important to a 21st century 
authoritarian state, since it is 
close to impossible to establish 
a monopoly on information 
or ensure that audiences never 
encounter criticism of the 
government or its policies. 
Moreover, propaganda is not very 
good at persuading sceptics but 
it is good at reinforcing the views 
of those who already support the 
policy, including by dispelling 
doubts raised by contradictory 
information or difficult 
questions.22

 
That does not mean propaganda 
has zero effect on people who 
are sceptical or outright hostile 
to the views being promoted – 
more that it is unlikely to have 
the same effect as on those who 
are inclined towards such views. 
In any country, the same piece 
of propaganda can produce 
varied results in audiences. 
It might mobilise support in 
some viewers, while in others 
it will simply spark what the 
anthropologist Jeremy Morris 
calls a ‘defensive consolidation’ 
– we are where we are, so we 
might as well stick together.23  
In others still, the same item 
can demobilise opposition, 
either directly through fear 
or indirectly by encouraging 
people to disassociate from 

the war. Research on Chinese 
news media found that heavy-
handed, over-the-top propaganda 
backfired in the sense that 
viewers were less likely to trust 
and support the narratives and 
state media producing them. 
What it did achieve was to make 
those watching such extreme 
propaganda less likely to protest, 
because they interpreted the 
crudeness of the propaganda as 
a demonstration of the power of 
the state.24 

These findings are easily applied 
to Russia’s case, where the pro-
Kremlin media emphasises the 
manipulative nature of politics. 
Capitalising on distrust, the 
Kremlin and its media assistants 
can persuade people that it is 
not possible to know the truth 
– about a specific topic or in 
general. But when human beings 
believe nothing can be trusted, we 
will still look for, and need, some 
support and criteria through 
which to parse the world and 
evaluate events. Often we will 
create such a framework out of 
events, memories, emotions that 
we instinctually understand such 
as national identity, or a self-
inscribed narrative of our own life 
as better or worse after X event – 
perhaps, before or after the fall of 
the USSR.25 

People may well feel such 
knowledge is ‘safe’ from 
manipulation, but that would be a 
mistake. Rather, this is where the 
state-aligned domestic Russian 
propaganda excels itself, given 
that since 2012 the government 
and allied organisations, such as 
the Russian Historical Society 
and Russian Military Historical 
Society, have propagated a 
militaristic vision of a resurgent 
messianic Russian identity at odds 
with the malicious West.26 Their 
influence is evident within the 
everyday fabric of Russian life, 
from leisure activities to television 
content, with the Russian Military 
Historical Society contributing to 
more than 600 television series 
and films in the last eight years, 
many of which Russians will 
watch as they try to avoid the war, 
but which will reinforce the same 
key narratives and arguments 
used to justify Russian aggression 
against Ukraine. 

A SPECTRUM OF 
AUTHORITARIAN ALLIES 
As such, it is important not to 
talk of state propaganda as if it 
were one coherent narrative or 
consistent channel; hence, the 
use of the term state-aligned 
media to denote those channels 
spanning the state-owned to 
those that are independent, 

“SINCE 2012 THE GOVERNMENT AND ALLIED ORGANISATIONS HAVE 
PROPAGATED A MILITARISTIC VISION OF A RESURGENT MESSIANIC 

RUSSIAN IDENTITY AT ODDS WITH THE MALICIOUS WEST.”

20expertnw.com/news/rossiyane-doveryayut-
internet-smi-i-telegram-kanalam-bolshe-chem-
televideniyu-issledovanie

21d.docs.live.
net/12f06696b7386627/763–65,%20
https:/doi.org/10.1038/s41562-022-
01375-x

22irfanerdogan.com/dergiweb2008/24/13.
pdf

23online.ucpress.edu/currenthistory/article-
abstract/121/837/258/193298/
Russians-in-Wartime-and-Defensive-
Consolidation

24journals.uchicago.edu/doi/
abs/10.1086/696863  

25opendemocracy.net/en/odr/russia-ukraine-
war-support-interviews-opinion

26Memory Makers: The Politics of  the Past in 
Putin’s Russia. Jade McGlynn (Bloomsbury, 
2023).



IN-DEPTH BRIEFING // RUSSIAN MEDIA SPACE 

5 // IN-DEPTH BRIEFING // CHACR

sometimes even policy-critical 
but broadly supportive of 
the Russian state, which they 
conflate with the Russian nation. 
Moreover, anyone in Russia is 
still free to access leadership-
critical opposition media 
(without VPN) via Telegram, 
which has not been banned 
and is unlikely to be banned 
following a failed, and at times 
darkly comic, effort to outlaw the 
messaging app in 2018.27

   
Telegram essentially functions like 
a pseudo-democratic institution 
that allows authoritarian rulers to 
gather information about society, 
to co-opt elites, make credible 
commitments, resolve conflicts, 
provide signals about attributes of 
the regime, deflect responsibility, 
or let people feel as though 
their concerns have been heard, 
even if not addressed.28 Pseudo-
democratic institutions help 
authoritarian regimes to develop 
resilience and flexibility but 
they need to be credible, which 
means they also need to be able to 
constrain the actions of the elites 
to some extent. 

In Russia before 2022, the wider 
media functioned as a pseudo-
democratic institution, with 
three types of institutions clearly 
present, from the uncritical 
state television channels, to the 
leadership-critical opposition 
media (albeit often restricted or 
co-opted, as with Ekho Moskvy) 
and policy-critical newspapers, 
sites and bloggers. The latter 
even served on presidential 
advisory councils. While the 
media landscape for leadership-
critical sources has become much 
more repressive since Russia’s 
full-scale invasion of Ukraine, 
this is not necessarily the case for 
policy-critical sources, as seen 
by Evgenii Prigozhin’s (head of 
the Wagner mercenary group) 
frequent outbursts. 

There is notable variation even 
within Telegram in the way 
information is shared to pro-war 
Russian audiences, depending 

on the type of channel and the 
perceived target audience.29 The 
spectrum of authoritarian allies 
model, explored below, is a way 
to group Russian publics and 
understand better the diversity 
within pro-state narratives  on 
themes or topics. The original 
spectrum of allies model (used 
by Western pressure groups) 
comprises active support, 
passive support, neutral, passive 
opposition and active opposition 
and works on the assumption 
that movements seldom win by 
overpowering the opposition; 
they win by shifting support out 
from under it.30 In this model, the 
best approach is to nudge groups 
further along the spectrum of 
allies: from passive opponent to 
neutral, from neutral to passive 
support, from passive support 
to active support, as depicted in 
Diagram A.
 
The broader Russian government 
communications strategy can be 
understood using a model based 
on similar principles but with 
some important adaptations. It 
comprises active support, ritual 
support, loyal neutrals, apathy 

and active opposition. Notably, 
any version applied to Russia 
must understand that the Russian 
government does not just ignore 
but sets out to either destroy 
active opposition (by outlawing 
their views) and/or to render 
them apathetic, as depicted in 
Diagram B.
 
Some state-aligned media sources 
(and their narratives) work to 
nudge the apathetic into loyal 
neutrality (‘my country, right 
or wrong’), while others (or 
perhaps even the same sources) 
shift loyal neutrals into ritual 
supporters. Ritual supporters here 
designates those who support the 
government’s approach but in a 
more plebiscitary way, approving 
the government’s actions and 
seeing themselves as aligned with 
the government’s position, rather 
than people who are consumed by 
the ‘Ukraine question’. From the 
point of view of an authoritarian 
government like Russia’s, ritual 
supporters are the ideal category, 
insofar as such regimes distrust 
political agency even if in support 
of the regime. An obvious 
example of this would be the 

arrest of pro-war demonstrators 
detained under anti-protest laws 
by Russian police.31 As such, the 
government uses aligned sources 
to encourage the shuffling of 
active supporters into the ritual 
support category, creating clear 
boundaries for what is and is 
not an acceptable way to show 
allegiance by modelling more 
banal forms of heroism.32 

The spectrum of authoritarian 
allies approach is a useful – if 
slightly heuristic – way of grouping 
Russian publics according 
to their interaction with and 
consumption of narratives, 
including pro-regime narrative 
resonance and persuasiveness. It 
contextualises certain findings 
relating to the Russian media 
and state, such as the presidential 
administration’s long-standing 
obsession with polling and the 
way certain (critical or extreme) 
narratives are tested on some 
shows but not others.33 The 
spectrum of authoritarian allies 
model does not depict the Russian 
government’s deliberate approach 
towards media and public opinion 
management but is rather a 
model for understanding how the 
state-aligned media space and its 
influence works in practice and, 
as such, represents the reality 
that those trying to curate the 
information space have created but 
to which they also must respond. 

WHO CREATES THE 
PROPAGANDA?
There is a tendency from the 

ACTIVE
SUPPORT

PASSIVE
SUPPORT

NEUTRAL

PASSIVE
OPPOSITION

ACTIVE
OPPOSITION

ACTIVE
SUPPORT

RITUAL
SUPPORT

LOYAL
NEUTRALS

APATHETIC

ACTIVE
OPPOSITION

Policy
critical

Uncritical

Leadership
critical

FIGURE A: Spectrum of allies

FIGURE B: Spectrum of authoritarian allies

27reuters.com/article/us-russia-telegram-ban-
idUSKBN23P2FT

28academic.oup.com/ct/article-
abstract/30/2/105/5736120

29mediascope.net/news/1601603/
  
30trainings.350.org/resource/spectrum-of-
allies 

31themoscowtimes.com/2022/03/14/video-
shows-back-to-back-arrests-of-anti-and-pro-
war-activists-in-moscow-a76917 

32doi.org/.doi:10.1017/nps.2020.20
  
33doi.org/10.1080/106058
6X.2016.1144334



6 // IN-DEPTH BRIEFING // CHACR

IN-DEPTH BRIEFING // RUSSIAN MEDIA SPACE 

West to view the Kremlin as the 
originator of a malevolent and 
all-encompassing information 
plan that is imposed on editors 
and others as messengers. This 
is flawed but the Kremlin does 
take great interest in ensuring 
its products and messages are 
popular. It largely does this 
through arms-length ‘kuratory’, 
or curator managers whose job 
it is to make sure the required 
messages ‘sell’. For example, the 
Institute for the Development 
of the Internet spends billions 
of roubles every year creating 
videos, mini-films, and appealing 
online pro-Kremlin content.34  

Their work now is aimed at 
promoting the war and they 
often use freelancers, including 
even some who oppose the war. 
But the Institute is not state-
run, it is rather a GONGO – or 
government-organised NGO. This 
self-contradictory term includes 
within it a number of co-opted, 
or state-created, organisations 
that exist to implement and 
promote the state’s policies but 
are nominally independent of 
the state (see also the earlier 
mentioned Russian Historical 
Society and Russian Military 
Historical Society).

The presidential administration 
plays close attention to the results 
of these different organisations 
and of the media providers 
themselves. Vladimir Putin 
receives media monitoring briefs 
every morning (Telegram channels 

are included within these), which 
keeps the president abreast but 
also provides an opportunity to 
media actors, since, in theory, they 
can also air their views to the head 
of state.35 The dialogic nature of 
politics and the information space 
is important. This is not a one-way 
street. Media actors and ‘kuratory’ 
who perform well are rewarded 
with additional resources, money, 
access and so on. 

Naturally, the media is not left 
without any guidance. Five 
days a week a state-controlled 
consultancy issues a detailed list 
of six-to-ten topics ‘designed 
to supplement the Ministry 
of Defence’s war updates that 
constitute mandatory coverage’.36  
But, as draconian as this might 
be, it does not equate to sending 
television channels the content. 
Rather, editors are trusted to 

understand their audiences, 
trade, and personal interests in 
supporting the government. The 
most successful of these has been 
Konstantin Ernst, who runs First 
Channel, Russia’s most popular 
television channel. Ernst creates 
the content as he sees fit, and 
the presidential administration 
leave him to do that.37 As such, 
editors and senior journalists 
have considerable interpretative 
freedom. In this atmosphere of 
competition for audiences and 
state approval, a useful analogy 
for the Russian state-aligned 
media would be that of salesmen: 
they have a product to sell 
(President Putin, government 
policy, etc.) and a script (the 
talking points listed above), but 
they can adapt the script and 
how they sell it is their decision.38  
Ultimately, they need to prove 
they can sell the product.
 
In accordance with the spectrum 
of authoritarian allies, different 
channels and media will need 
to do this in different ways, all 
while remaining dynamic and 
attentive to audience needs. This 

“A USEFUL ANALOGY FOR THE RUSSIAN 
STATE-ALIGNED MEDIA WOULD BE THAT OF 

SALESMEN: THEY HAVE A PRODUCT TO SELL 
AND A SCRIPT, BUT THEY CAN ADAPT THE SCRIPT 

AND HOW THEY SELL IT IS THEIR DECISION.”

34meduza.io/feature/2023/06/06/
chistymi-rukami-vzyat-patrioticheskih-deneg-
i-ne-zashkvaritsya

35vedomosti.ru/politics/
articles/2017/09/24/735092-kremle-fsb-
telegram-kanalov

36newyorker.com/news/annals-of-
communications/inside-putins-propaganda-
machine

37newyorker.com/magazine/2019/12/16/
the-kremlins-creative-director

38mlg.ru/ratings/media/federal/11185

Composition: Aleksandr Samochernyi on Freepik/Kremlin.ru, CC BY 4.0



7 // IN-DEPTH BRIEFING // CHACR

IN-DEPTH BRIEFING // RUSSIAN MEDIA SPACE 

is reflected in shifts in narrative 
in Kremlin-aligned Telegram 
channels and television news 
since February 2022. If, at the 
beginning of the war, the main 
focus among relevant channels 
was to manage active opposition 
into apathy, a shift also achieved 
via repressive state apparatus, 
and to consolidate ritual support 
among audiences with the 
potential for policy-critical 
stances by reiterating Russian 
military might and greatness, 
this is no longer the case. In 
2023, the emphases have become 
more fragmented and there is a 
greater focus on, and popularity 
of, anti-Western narratives to 
encourage audiences into the 
‘loyal neutrals’ segment, rather 
than merely promoting apathy. 
Ukrainian attacks on Russia are 
used to emphasise the sense that 
‘Russia is under attack’. So too 
are elements of Russophobia 
in the West engaged with more 
frequently, as compared to the 
early months of the war when 
viewers chose not to engage with 
these, with the exception of well-
off or liberal audiences. Taken 
together, they reinforce a besieged 
fortress mentality among some, 
whereas among others it deepens 
the depoliticised apathy by 
convincing them that the West 
also hates Russians so they 
have nowhere to turn. 

(LACK OF) 
SUBSTANTIAL 
TACTICAL OR 
STRATEGIC CHANGES 
IN INFORMATION 
MANAGEMENT
The shift in proportionate 
popularity of certain 
narratives and the creation 
of ambiguity by political, 
military and media 
figures should be analysed 
carefully and not in knee-
jerk reaction to certain 
lines but rather 

over a sustained period. They 
very rarely represent a direct line 
from the Kremlin or presidential 
administration. There are 
important exceptions to the rule, 
often from major media figures 
covered in the West (and which 
Russian authorities know will 
be covered by Western media). 
A good example here is the June 
2023 comment by Margarita 
Simonyan that Russia should 
consider negotiations now that 
Ukraine is getting fighter jets. 
As the academic Sam Greene 
notes, this suspiciously dramatic 
volte face in Simonyan’s views 
should rather be seen as a 
strategic narrative aimed at both 
Western and domestic audiences 
for the following purposes:39  
1) Disrupt Western strategic 
narratives by undermining the 
analytical consensus that Russia 
will keep fighting until it wins 

or loses outright and providing 
some succour to those who 
promote pushing Ukraine to a 
negotiated settlement as a way of 
ending the war.

2) Maintain domestic 
constructive ambiguity: as well 
as creating ambiguity to frustrate 
Western forecasters, it sends 
signals, most notably to the elites 
who are not enamoured of the 
war, to continue to adopt a ‘wait-
and-see’ approach as reason could 
still prevail. This demobilises 
elites from pursuing active, and 
costly, opposition. 

3) Conduct reflexive public 
opinion research by eliciting 
public responses to such a shift, 
providing the Kremlin with 
much-needed insights into 
public opinion. 

While emphases and 
consumption may be changing, 
there has been no significant 
change in the way media 

functions in Russia 2023. Even 
in the repressive state of war, 
the media is used not simply 
to spread information, but 
also to glean information, 
and to manage audiences. 
This is not surprising, after 
all pseudo-democratic 
institutions are an 
ingenuity born of necessity 
rather than intelligent 
autocracy construction. 
As was evident from 
the spread of Covid 19 
conspiracies outwards 

from the USA and UK and 
onto the Russian internet, 

the Russian media space is a 
globalised one, it cannot 

be hermetically sealed off against 
external narratives. 

Consequently, state-aligned media 
need to be able to undermine 
alternative narratives while at 
the same time ensuring their 
message – the meaning within 
their narrative – resonates with 
audiences. Instead of trying to 
reprogramme people’s thinking 
with a comprehensive ideology, in 
a modern authoritarian society, 
state-aligned media aim to 
improve evaluations of the country 
and its leadership – or to influence 
opinions on sensitive issues central 
to the leadership. Media actors and 
kuratory are incentivised to do 
this and while their performance 
is closely monitored, they are not 
micromanaged.  

This approach is highly unlikely 
to change until either the method 
stops working or a different 
method is required due to a 
major change in circumstances. 
That major change has not yet 
occurred: sanctions are not 
hurting the Russian economy 
or people that much and the 
Kremlin tries hard to keep the 
war from everyday life – in the 
cities at least. This is also reflected 
in the government’s reluctance 
to announce a second call for 
mobilisation. As the above report 
details, the Kremlin imposes 
constraints on individuals’ 
political freedom but it also 
recognises – and fears – audience 
agency, which it seeks to co-opt 
in a variety of ways, including 
rendering people apathetic, 
bamboozling them, encouraging 
defensive consolidation, drawing 
on traumas, appealing to a sense 
of belonging or unmet political 
or social need, and so on. It can 
only do that if people consume the 
messages, or buy the product, and 
there are a wide range of actors 
willing and capable of creating 
popular content. There also appear 
to be a wide range, and number, of 
audiences ready to buy it. 

39twitter.com/samagreene/
status/1666503456083853314

“IF, AT THE BEGINNING OF THE WAR, THE MAIN 
FOCUS AMONG RELEVANT CHANNELS WAS TO 

MANAGE ACTIVE OPPOSITION INTO APATHY, 
THIS IS NO LONGER THE CASE.”


